Een organisatie is altijd in beweging. Het kan voor komen dat een bedrijf opnieuw moet worden ingedeeld of dat een medewerker langdurig ziek is. In beide situaties is het van belang dat er moet worden gestreefd naar succesvolle re-integratie. De wetgeving stelt namelijk dat een medewerker moet worden begeleid en niet zomaar kan worden ontslagen. Voor de medewerker heeft dit vaak twee uitkomsten: terugkomst in het bedrijf met de oude functie of terugkomst met een nieuwe functie. Bij terugkomst van een medewerker zou de werkomgeving anders kunnen worden ingedeeld om elkaar tegemoet te komen. Wilt u weten waarom een succesvolle re-integratie belangrijk is voor uw bedrijf? Lees dan snel verder om hierachter te komen.
Wanneer vindt re-integratie plaats?
Meestal is het na langdurige ziekte mogelijk om terug te keren bij een oude baan, maar dit is niet altijd mogelijk. Wanneer bijvoorbeeld een timmerman een permanente blessure heeft aan zijn hand is de baan niet langer geschikt voor hem. In dat geval kan de timmerman zijn timmerspullen opbergen en wordt er in overleg met de werkgever re-integratie geregeld. Dit houdt dat de timmerman wellicht in een andere functie kan terugkeren met de begeleiding van een bedrijfsarts.
Een re-integratiebureau kan uitkomst bieden
Een re-integratiebureau helpt werknemers met het solliciteren en zoeken naar een nieuwe baan. Dit kan een eenmansbureau zijn of een grote organisatie waar veel begeleiders werkzaam zijn en veel cliënten komen. Om de werknemer te helpen bij het vinden van een passende baan worden eerst de vaardigheden in kaart gebracht. Tijdens dit proces voert een re-integratieadviseur gesprekken en wordt er een sollicitatietraining gegeven. Eventueel kan er een scholing of cursus geregeld worden, waardoor een werknemer werkzaam kan blijven bij het bedrijf in een andere functie. De werknemer krijgt uiteraard de vrijheid om te kijken naar andere carrièremogelijkheden.
Open communicatie is de sleutel
Het is voor een werkgever van belang dat er gemotiveerde werknemers rondlopen op de werkvloer. Om deze reden is het cruciaal om transparant te zijn op het gebied van interne communicatie. Een veelvoorkomend probleem is namelijk ziekteverzuim. Dit is niet alleen vervelend voor de werknemer, maar ook voor de werkgever. Het is daarom aan te raden om hier open in te communiceren met elkaar. Dit zal namelijk een positief effect hebben op de andere medewerkers en de algehele werksfeer.
Een verplichte bedrijfsarts
Bij re-integratie moet er met verschillende zaken rekening worden gehouden. U kunt als werkgever bij ziekte van een werknemer namelijk niet om de bedrijfsarts heen. Een zieke medewerker dient zich binnen zes weken bij een specialist van de Arbo melden. Hieruit wordt vastgesteld wanneer de werknemer weer terug in dienst zou kunnen treden en op welke voorwaarden dit mogelijk zou zijn. Het kan namelijk voor komen dat een werknemer maximaal twee dagen in de week mag werken.
Oplossing bij een verschil van mening
Het is mogelijk dat een werknemer en werkgever verschillen van mening over de constatering van de bedrijfsarts. In deze situatie is het mogelijk om een second opinion aan te vragen. Dit is tevens mogelijk vanaf beide kanten. De werknemer betaalt hier 100 euro voor en de werkgever 400 euro. Wanneer dat heeft plaatsgevonden zal een andere bedrijfsarts de situatie nogmaals beoordelen.
De houding van een werkgever is cruciaal
Stel dat een werknemer binnen een week weer aan de slag kan, maar alleen met andere voorwaarden. Dan is het verstandig voor een werkgever om zich niet vast te houden aan hoe het in het verleden was. Probeer samen te werken aan een toekomstige oplossing waarbij beide partijen vrede mee hebben. Een positieve werksfeer levert immers de meest succesvolle resultaten op.