Steeds meer bedrijven maken gebruik van relatiegeschenken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat relatiegeschenken een positief effect op klanten loyaliteit kunnen hebben. Dit is echter alleen het geval als je het op de juiste manier aanpakt. Daarom is het belangrijk om met enkele zaken rekening te houden. Een simpele pen zal niet direct het beoogde doel behalen als hier niet over nagedacht is. Wil jij relatiegeschenken van matrijs bestellen? Lees dan snel verder, zodat je weet waar je op moet letten voordat je een geschenk kunt samenstellen!
Denk na over de details
Doordat steeds meer bedrijven relatiegeschenken geven, zien we ook dat ze vaker met elkaar concurreren. Ze willen elkaar de troef afsteken om met het meest bijzondere geschenk te komen. Denk echter wel na over de details. Een relatiegeschenk is bedoeld om te verwennen. Het is geen kwestie van de concurrent overtroeven, maar je wil hiermee een relatie of werknemer in het zonnetje zetten. Daarom moet het ook een ware musthave zijn om te krijgen. Als er niet over een cadeau wordt nagedacht, zal dit direct effect hebben op hoe positief deze ontvangen gaat worden.
Stel jezelf voordat je een relatiegeschenk koopt dan ook eerst de volgende vraag: wordt mijn klant hier blij van? Ga bij jezelf na hoe jij het zou vinden om een dergelijk relatiegeschenk te ontvangen. Dat is een goede graadmeter.
Doel bepalen
Een relatiegeschenk geef je natuurlijk nooit echt zomaar. Deze geschenken zijn met een doel bedacht. Welk doel je voor ogen hebt, is geheel afhankelijk van de situatie. De meeste bedrijven gebruiken het om de klanten loyaliteit te verhogen en zo ook hun omzet een boost te geven, maar deze presentjes kunnen ook voor andere doeleinden ingezet worden.
Zo kunnen relatiegeschenken niet alleen gebruikt worden om klantencontacten te onderhouden, maar ook om ze een blijk van waardering te geven of juist nieuwe klanten binnen te slepen. Daarnaast kan het ook meer naamsbekendheid opleveren. Bedenk tevens welke aanleiding je wilt gebruiken om het geschenk te versturen. Doe je dit bij ieder contact met een klant? Of enkel bij speciale gelegenheden zoals geboorte, overlijden of feestdagen?
Denk ook aan de verpakking
Ben je er eindelijk uit en weet je zeker welk relatiegeschenk je wilt geven? Dan is het ook belangrijk om de uitstraling van het cadeau niet te vergeten. Als deze in een simpel kartonnetje wordt geleverd, zal deze immers minder tot zijn recht komen dan wanneer deze vol charme is ingepakt. Het oog wil immers ook wat.
Zichtbaar logo
Natuurlijk wil je wel dat jouw relaties van een blijvende herinnering profiteren. Daarom moet het duidelijk zichtbaar zijn dat het geschenk door jouw bedrijf is gedaan. Zorg daarom voor een zichtbaar logo op het geschenk en laat hier eventueel ook contactgegevens op plaatsen. Wanneer je een praktisch cadeau geeft, zal de ontvanger vervolgens dagelijks aan jouw diensten herinnerd worden. Zorg er tevens voor dat de huisstijl van het logo klopt met het huisstijl van het bedrijf. Hierdoor vergroot je de naamsbekendheid en de herkenning tijdens het zien van het geschenk.