Overweeg je om het magazijn te optimaliseren? Bijvoorbeeld omdat de productiviteit tegenvalt? Dan kan een effectieve labelvoering daar zeker bij helpen. Overal is een label op te plakken. Het helpt orderpickers snel een route te bepalen en gemakkelijk producten (terug) te vinden. Maar hoe stel je de juiste labels bij bedrijven zoals Labelfabriek samen? Waar let je op? In dit artikel geven we vier tips om je op weg te helpen.
1. Bepaal het doel van het label
Ten eerste is het van belang om het doel van het label te bepalen. Wil je snel laten weten welke producten er op een bepaalde stelling worden geplaatst? Of heeft het label juist een geheel andere functie? Probeer hier zo veel mogelijk rekening mee te houden.
2. Houd rekening met omgevingsfactoren
Op welke plek wordt het label geplaatst? Hoe is de luchtvochtigheid in de omgeving bijvoorbeeld? Als er in het magazijn ook delen zijn die zich deels buiten bevinden, dan moet je dus ook rekening houden met weersomstandigheden die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van het label. Is er sprake van koude of juist zeer warme temperaturen? Allemaal dingen die van grote invloed kunnen zijn. Zet dit voor jezelf op een rijtje en bespreek vervolgens eventueel met een deskundige van een labelbedrijf wat dan de beste optie is en welke labels goed blijven zitten in dergelijke omstandigheden. Het goede nieuws is dat er voor vrijwel elke omgeving wel geschikte labels te vinden zijn. Omgevingen die net wat uitdagender zijn, vragen echter wel om wat extra aandacht.
3. Lettertype, kleur en grootte
Dan is het ook nog eens belangrijk dat het label voor iedereen goed leesbaar is. In een magazijn is het bijvoorbeeld ook prettig dat de labels van afstand al goed zichtbaar zijn. Dit bereik je door goed rekening te houden met het soort lettertype, de kleur en grootte van de letters die weergegeven worden op het label. Eventueel zou je ook proefdrukken kunnen laten doen en het zelf uit kunnen testen in het magazijn. Zo weet je zeker dat de labels daadwerkelijk de efficiëntie binnen het magazijn zullen verhogen en of er nog verandering noodzakelijk is. Dit geldt met name voor stellinglabels in het magazijn. Deze moeten echt duidelijk zijn om het werk te vereenvoudigen.
4. Budget
Uiteraard speelt het budget ook een belangrijke rol. Hoeveel wil je maximaal uitgeven aan de labels? In een groot magazijn heb je nou eenmaal al meteen veel meer labels nodig.
Logischerwijs wil je niet meer uitgeven dan nodig, maar besef wel dat je voor kwaliteit meestal wel iets meer moet betalen. Wil je besparen en niet inleveren op kwaliteit? Vraag dan geheel vrijblijvend een offerte op bij een kwaliteitswinkel. Meestal kan er wel een mooi prijsje worden geregeld als je direct veel afneemt. Schroom je dus niet om dit na te vragen, want zo voorkom je dat je meer uitgeeft dan nodig én weet je zeker dat je jouw magazijn van de juiste labels kunt voorzien.