BHV staat voor bedrijfshulpverlening en is bedoeld om schade en ongelukken bij werknemers en omstanders zoveel mogelijk te voorkomen. Het is voor iedere werkgever verplicht om de bedrijfshulpverlening goed te organiseren. Hierbij maakt het niet uit of je over een klein of groot bedrijf beschikt. Al zijn jullie slechts met z’n tweeën op de werkvloer, BHV blijft verplicht. De regels omtrent BHV vind je in de Arbowet. Hier werd bedrijfshulpverlening voor het eerst genoemd in 1998. Sindsdien blijft dit een terugkomend punt in de wettelijke richtlijnen. Om de BHV goed te organiseren is het belangrijk dat er gedegen opleiding- en oefeningsprogramma’s worden aangeboden. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het aanbieden van een cursus BHV voor jouw werknemers. Maar wat valt er precies onder de bedrijfshulpverlening en hoeveel BHV’ers zijn er eigenlijk nodig op de werkvloer? Dat lees je in dit artikel.
De taken van een BHV’er
Alle medewerkers binnen het bedrijf die een cursus BHV hebben gevolgd, mogen zich tot de BHV-organisatie rekenen. Hoeveel BHV’ers dit moeten zijn? Dat is niet bij de wet vastgelegd. Dit moet je als werkgever zelf bepalen aan de hand van de grootte van het bedrijf. Daarnaast moet er natuurlijk rekening gehouden worden met wisselende diensten, vakanties en ziektes. Er moet altijd minimaal één bedrijfshulpverlener op de werkvloer zijn. Maar wat zijn de taken van een BHV’er?
Volgens de Arbowet zijn bedrijfshulpverleners verplicht om de volgende taken op zich te nemen:
- BHV’ers kunnen eerste hulp bij ongelukken verlenen. Dit geldt niet alleen bij andere personeelsleden, maar ook bij omstanders of klanten.
- Als er brand uitbreekt, weet de BHV’er precies wat hij/zij moet doen om deze te beperken of te bestrijden. Daarnaast is het zijn taak om mensen te evacueren en de hulpdiensten in te schakelen. De BHV-organisatie is op de hoogte van het evacuatieplan en kan dit succesvol uitvoeren.
- De BHV’er wordt verantwoordelijk gehouden in noodsituaties, dit totdat de professionele hulpdiensten ter plaatse zijn.
Hoe belangrijk is BHV?
Vaak wordt BHV als noodzakelijk kwaad beschouwd. Veel werkgevers vinden het vooral enorm lastig om de bedrijfshulpverlening goed te organiseren en vinden het aanbieden van BHV cursussen onnodige geldverspilling. Maar is dit ook wel zo? Natuurlijk snappen we dat het risico op ongevallen in kantooromgevingen zeer laag is, maar wat als er een keer een noodsituatie ontstaat? En niemand op dat moment weet wat ze moeten doen of hoe ze het gebouw moeten evacueren? Hoe gevaarlijk zal dat zijn?
Er zijn legio voorbeelden te vinden van BHV’ers die het leven van hun collega’s en omstanders redden. Denk hierbij niet alleen aan ongevallen of brand, maar ook bijvoorbeeld aan een hartaanval. Dat kan iedereen gebeuren en het is fijn als er iemand is die weet wat hij moet doen in zo’n situatie.
Een belangrijk onderdeel van de BHV cursus is reanimeren. Dit is iets wat altijd van pas kan komen. Weggegooid geld? Een te klein risico? Welnee! Met de juiste bedrijfshulpverlening zorg jij voor een veilige werkomgeving. Dat geeft niet alleen een prettig gevoel, maar kan ook nog eens levens redden. Daar maak je je toch sterk voor?