Er zijn maar weinig mensen die iets negatiefs te zeggen hebben over de producten van Hanz De Fuko. Met name de haarstylingsproducten staan bekend als één van de beste op de markt. Noem de naam bij je kapper en grote kans dat hij of zij het kent. Bekende mensen als David Beckham en Hugh Jackman hebben openlijk gezegd altijd de producten van Hanz De Fuko te gebruiken. Dat helpt natuurlijk enorm mee aan de reputatie van het merk.
Het is zo’n enorm gevestigde naam in de wereld van uiterlijke verzorging voor mannen en toch bestaat het pas sinds 2009. Dat is natuurlijk al best een tijdje, maar niet als je kijkt hoe groot de naam is geworden in die tien jaar en waar het is begonnen. Van een klein bedrijf dat voor het eerst experimenteerde met influencers, (die term bestond toen nog niet) tot een wereldwijd fenomeen.
Het begin van Hanz De Fuko
En we beginnen dan ook in een kelder. Dat is namelijk echt waar de eerste producten van HanzDeFuko werden gemaakt. David Alfonso de oprichter van Fuko raakte geïnspireerd door zijn broer. Zijn broer knipte altijd het haar van mannen in de garage en kelder van hun ouders. Het talent van de broer werd opgemerkt en al snel kwam hij op een reality tv-show. David worstelde ondertussen met zijn eigen carrière. Hij werkte bij meerdere startups maar kreeg nergens de kans om zijn talent voor marketing maximaal in te zetten. Hij wilde een verandering teweegbrengen.
Toen zijn broer de bekendheid en succes kreeg als haarstylist en kapper kwam David op het idee zelf een bedrijf te beginnen. Hij stopte al zijn geld in de investering voor het bedrijf. Zijn ouders verklaarden hem voor gek. Hij bundelde zijn krachten met zijn beste vriend Chris en dingen kwamen van de grond. Drie jaar lang leefde David bij z’n ouders en stopte alles in zijn bedrijf. Het was rumoerig in het drukke huishouden van David zijn ouders. Hij moest telefoongesprekken voeren met distributeurs onder het geschreeuw van z’n moeder in de keuken.
Hoe de Influencers in haarverzorging uitgevonden werden
David en Chris dachten dat YouTube een mooie manier zou zijn hun producten aan de man te brengen. Influencers waren er nog niet. Ze stuurden hun producten met promo code naar verschillende mensen op YouTube om ze te proberen. Dat werd in die tijd nog niet gedaan. Het werd groots opgepakt. Youtubers voelden zich vereerd dat ze spullen opgestuurd kregen van een bedrijf. Het haarverzorgingsmerk werd groter en volwassener. Ze verhuisden van het urban San Francisco naar het hippe Beverly Hills. Daar kwamen ze voor het eerst in contact met Victoria Beckham die één van hun haarstylisten kende. Ze was gek op hun shampoo en conditioner. Zo kregen ze de Quicksand in de handen van niemand minder dan David Beckham. Hij vond het product geweldig. Ze kwamen in contact met de agent van David Beckham om zo de Quicksand te promoten. Het opende een totaal nieuwe wereld naar het sterrendom.
Het idee achter het merk
Uiteindelijk is het idee van HanzDeFuko voortgekomen uit de drang van David Alfonso de man te inspireren zijn innerlijke artiest te vinden. Iedere man moet zijn stijl kunnen ontwikkelen. Daarvoor heb je haarproducten nodig die iedere man kan gebruiken. De Fuko wil zich niet bekommeren om wat er op hun labels staat en maakt daarom ook alleen producten zonder parabenen en sulfaten, en gebruikt natuurlijke ingrediënten.
Quicksand en Claymation
Het originele product van is de Quicksand high hold haarverzorging. Toen Hanzdefuko hun eerste haarstylingsproduct maakte heette het gewoon Hanzdefuko. In het potje zat het product dat we nu als de Quicksand kennen. Een erg bijzondere clay dat tegelijk werkt als droogshampoo. Het zorgt ervoor dat je nooit dat vettige haar hebt wanneer je opstaat en je haar niet kan of wil wassen. Het geeft een ongekende hold en enorm veel volume. Dit product werd veel gepromoot door David Beckham.
De grote bestseller op dit moment is de Claymation. Een klei die veel hold geeft, een matte glans en de hele dag opnieuw te modelleren is. Hugh Jackman is een groot fan van de Claymation en gebruikt deze al jaren. Ondertussen is het assortiment flink uitgebreid met producten die stuk voor stuk goede reacties krijgen.