Hoewel veel bedrijven vandaag de dag volop inzetten op online marketing, kan offline marketing nog steeds effectief zijn. Sterker nog, een goede offline campagne kan meer succes opleveren dan een online variant, alleen veel bedrijven staan hier helaas niet bij stil. Een zeer effectieve vorm van offline marketing is direct mail.
In dit artikel geven we je een aantal tips over hoe je met de inzet van direct mail eenvoudig onder de aandacht van je doelgroep kunt komen. Lees snel verder en doe je voordeel met de tips! Wil je overigens geheel ontzorgt worden bij het versturen van jouw mailing? Neem dan contact op met Mail Succes. Dit bedrijf neemt het ontwerpen, drukken en versturen van direct mailing geheel uit handen.
De basis: gebruik een goed adressenbestand
Dit is waarschijnlijk niet de eerste tip die je had verwacht, maar toch is het een belangrijke. Je kunt namelijk nog zo’n goede mailing hebben bedacht, maar zonder een goed adressenbestand komt je boodschap of niet aan of stuur je hem aan de verkeerde doelgroep.
Een goed adressenbestand is dus niet alleen up to date, maar bevat ook de adressen van mensen en/of bedrijven die tot jouw doelgroep behoren. Zo neemt de kans op een succesvolle campagne toe! Het samenstellen van adressenbestanden kun je in principe zelf doen, als je al over een groot en actueel bestand beschikt. Maar als dat niet het geval is, kun je bij een bedrijf dat zich in direct mailing heeft gespecialiseerd terecht. Dergelijke bedrijven verzorgen vele direct mail campagnes en beschikken daardoor vaak over commercieel interessante adressenbestanden.
Zorg dat je boodschap opvalt
Hoewel de hoeveelheid poststukken die bedrijven binnenkrijgen afneemt, is het nog altijd belangrijk dat jouw poststuk opvalt en de nieuwsgierigheid wekt om geopend te worden. Je kunt dit eenvoudig voor elkaar krijgen door een opvallende kleur envelop te gebruiken, bijvoorbeeld geel of oranje. Daarnaast is het belangrijk dat de envelop niet verklapt dat jouw boodschap reclame is. Reclame wordt namelijk regelmatig weggegooid zonder dat het geopend wordt! Let hier dus op. Een handgeschreven envelop kan de hoeveelheid enveloppen dat geopend wordt al flink verhogen.
Zo prikkel je de nieuwsgierigheid van je ontvanger
Het is heel eenvoudig om de nieuwsgierigheid van je ontvangers te prikkelen. Voeg simpelweg een weggever aan je envelop toe en je veel mensen kunnen het niet laten om te kijk wat die bobbel nou is. Heel simpel, maar zo effectief!
Zorg voor een goede opvolging
We hebben het allemaal erg druk, dus de kans dat ontvangers niet direct de gewenste acties ondernemen is zeer groot. Daarom is het belangrijk om voor een goede opvolging te zorgen. Dat hoeft niet te betekenen dat je iedereen moet nabellen. Je kunt namelijk ook een tweede mailing sturen. Herhaling werkt sowieso mee aan het succes van een campagne.
Daarnaast kun je het aantal mensen dat de gewenste acties onderneemt vergroten door schaarste aan je boodschap toe te voegen. Denk hierbij aan technieken zoals ‘OP = OP’ of ‘Geldig tot…’ of ‘De eerste 100 bestellingen ontvangen ‘x’ gratis’.
Ondersteuning nodig met direct mail?
Na het lezen van dit artikel sta je misschien te poppelen om met direct mail aan de slag te gaan. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je geen idee hebt hoe je een mailing voor jouw bedrijf kunt inzetten of dat je simpelweg geen tijd hebt om zelf een campagne uit te denken. In dat geval is het verstandig om een specialist in direct mail in te schakelen om het werk uit handen te nemen. Maar ook als je besluit om je campagne zelf uit te denken, is het altijd raadzaam om je idee ter beoordeling aan een specialist voor te leggen. Je wilt immers succes met jouw campagne en daar kan de kennis van een direct mail specialist absoluut een bijdrage aan leveren.